In de rubriek ‘Artikel van de week’ licht Psyfar-hoofdredacteur dr. Hans Mulder wekelijks een relevant, wetenschappelijk artikel uit. Normaal gesproken is dit verslag alleen voor abonnees beschikbaar. Maar omdat het Artikel van de week van 21 mei over ADHD bij mensen met autisme gaat, maken we deze graag eenmalig openbaar in het kader van de online Psyfar-themadag ADHD op vrijdag 25 juni.
Uit: Psyfar Artikel van de Week
Verslag: dr. Hans Mulder (ziekenhuisapotheker en hoofdredacteur Psyfar)
Auteurs: Wang F, Wen F, Yu L et al.
Titel: The efficacy and safety in attention deficit hyperactivity disorder of second-generation antipsychotics and other medications for hyperactivity in children en adolescents with autism: a meta-analysis. Int Clin Psychopharmacol 2021
DOI: 10.1097/YIC.0000000000000349
Autismestoornissen gaan bij kinderen en adolescenten vaak gepaard met ADHD (28%) en de symptomen van autisme verergeren in combinatie met ADHD. Verschillende psychofarmaca worden hierbij ingezet, waaronder stimulantia en atypische antipsychotica. In dit onderzoek wordt de veiligheid van deze middelen onderzocht bij de behandeling van hyperreactiviteit in een meta-analyse van 13 onderzoeken met in totaal 712 deelnemers.
Zowel stimulantia als atypische antipsychotica zijn effectief voor de behandeling van hyperreactiviteit bij kinderen en adolescenten met autisme, met een SMD rond de 0.60. Bij de gebruikers van antipsychotica was de kans op somnolentie het grootst en bij de stimulantia de kans op verminderde eetlust.
Dit is de eerste meta-analyse naar het effect van antipsychotica bij de behandeling van hyperreactiviteit bij kinderen en adolescenten met autisme. De resultaten laten zien dat zowel stimulantia als atypische antipsychotica effectief zijn.
Wilt u meer weten over farmacotherapie bij ADHD in combinatie met ASS? Of over farmacotherapie bij ADHD in het algemeen? Schrijf u dan in voor de online Psyfar-themadag ADHD op vrijdag 25 juni. Bekijk het programma via: https://www.psyfar.nl/bijeenkomsten/bijeenkomst/t/themadag-adhd-2021