Geaccrediteerde nascholing
Menu

Omgaan met dilemma’s rond classificeren met DSM-5

Een handreiking vanuit de kinder- en jeugdpsychiatrie in praktijk gebracht

  • 00Inleiding
  • 01Werken met dilemma’s
  • 02Achtergrond bij het ontstaan van de handreiking
  • 03De handreiking: opbouw
  • 04Samenvattende conclusie
  • 05Reacties (0)

Samenvatting

Werken met psychiatrische classificaties volgens DSM-5 kan zowel nut hebben als risico’s geven, die per situatie sterk kunnen verschillen. Daarom kan het verhelderend zijn in individuele casuïstiek dilemma’s te signaleren, te ordenen en het nut en risico van de verschillende opties te beschrijven en te wegen. Zo kan een clinicus met gezin of collega’s een goed onderbouwd besluit nemen over het al dan niet toekennen van een psychiatrische classificatie met DSM-5. Deze dilemma’s kunnen zich in verschillende fasen van een traject voordoen.
Aan de hand van casuïstiek illustreren we in dit artikel hoe de handreiking kan helpen met het omgaan met dilemma’s, zonder daarbij algemene richtlijnen te geven voor het al dan niet gebruiken van classificaties.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Bergh, V.W, van den
Hulst, B. van
Beek, L.M. van de
Werkhoven, S.
Thema Nascholingsartikel
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 9 december 2024
Editie Psyfar - Jaargang 19 - editie 4 - 2024 | nummer 4

Leerdoelen

Na het bestuderen van dit artikel:

  • hebt u kennisgenomen van de inhoud van de handreiking die geschreven is vanuit het perspectief van de kinder- en jeugdpsychiater;
  • weet u wat een dilemma is en hoe u dit kunt signaleren;
  • kent u het (soms tegenstrijdige) nut en risico van classificeren in vier verschillende contexten;
  • kunt u nut en risico wegen in de situatie van uw cliënt of patiënt;
  • weet u hoe belangrijk het is ook aandacht te besteden aan de nadelen van uw keuze.