Werken met psychiatrische classificaties volgens DSM-5 kan zowel nut hebben als risico’s geven, die per situatie sterk kunnen verschillen. Daarom kan het verhelderend zijn in individuele casuïstiek dilemma’s te signaleren, te ordenen en het nut en risico van de verschillende opties te beschrijven en te wegen. Zo kan een clinicus met gezin of collega’s een goed onderbouwd besluit nemen over het al dan niet toekennen van een psychiatrische classificatie met DSM-5. Deze dilemma’s kunnen zich in verschillende fasen van een traject voordoen.
Aan de hand van casuïstiek illustreren we in dit artikel hoe de handreiking kan helpen met het omgaan met dilemma’s, zonder daarbij algemene richtlijnen te geven voor het al dan niet gebruiken van classificaties.
Auteurs |
Bergh, V.W, van den
Hulst, B. van Beek, L.M. van de Werkhoven, S. |
---|---|
Thema | Nascholingsartikel |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 9 december 2024 |
Editie | Psyfar - Jaargang 19 - editie 4 - 2024 | nummer 4 |
Na het bestuderen van dit artikel: