Baby’s en jonge kinderen ontwikkelen zich razendsnel. Als deze ontwikkeling niet vanzelfsprekend verloopt, kunnen verschillende hulpverleners betrokken raken en verschillende vragen ontstaan. In het veld van geestelijke gezondheidszorg voor jonge kinderen, waar op dit moment meer vragen zijn dan antwoorden over het gebruik van psychofarmaca, moet de voorschrijver zich bewust zijn van deze vragen en samen met ouders en belangrijke anderen rond het kind, keuzes maken. Zorgvuldige diagnostiek van het kind in diens context en afstemmen met het gezin en met collega’s is daarbij essentieel. Medicatie bij kinderen onder 6 jaar is geen eerstekeusbehandeling, niet geïndiceerd als monotherapie, en meestal off-label. De meest gebruikte psychofarmaca bij jonge kinderen zijn stimulantia en antipsychotica. In dit artikel beschrijven we hoe behandelaars ontwikkelingssensitief, relationeel binnen een brede context, op maat en transdisciplinair kunnen behandelen met de basisprincipes van evidence-based practice, binnen een reflectieve praktijkvoering.
Auteurs |
Bergh, V.W, van den
Scheper, F.Y. Lier, M.H.M. van Visser, J.C. |
---|---|
Thema | Nascholingsartikel |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 19 maart 2024 |
Editie | Psyfar - Jaargang 19 - editie 1 - 2024 | nummer 1 |
Na het bestuderen van dit artikel